Analiza wskaźnikowa
Analiza wskaźnikowa umożliwia ocenę sytuacji
przedsiębiorstwa za pomocą relacji pomiędzy wartościami zawartymi w sprawozdaniach finansowych oraz innych dokumentach. Analizę
wskaźnikową można przeprowadzić dla danych finansowych (płynność, rentowność itp.),
a także dla danych niefinansowych (wydajność, efektywność, skuteczność). W kategoriach finansowych, najczęściej wskazuje się trzy podstawowe grupy
wskaźników, na których opiera się ocenę przedsiębiorstwa. Są to wskaźniki:
aktywności, rentowności i płynności. (jf)
Audyt wewnętrzny
Rodzaj audytu (od łacińskiego „audire” – słuchać,
słyszeć), którego celem jest niezależna ocena działalności zarówno całości
organizacji (przedsiębiorstwa, działu, instytucji publicznej itp.) mająca
ujawnić nieprawidłowości, niedociągnięcia lub obszary gdzie szczególnie
potrzeba zmian w zakresie kontroli czy zwiększenia efektywności. Audyt wewnętrzny
może być utożsamiony z audytem „śledczym”, w odróżnieniu od audytu
zewnętrznego, który potwierdza zgodność działania lub jej brak np. z przepisami
prawa. UWAGA: niektórzy błędnie używają słowa „audit”, niezgodnie z regułami i dotychczasową praktyką języka polskiego, stanowiącymi, że „i” w słowach
pochodzenia łacińskiego tłumaczymy jako „y”. Błąd ten został utrwalony przez
błędne tłumaczenie treści w polskiej normie. (jf)